Wolfsburg Kültür Merkezi, Finlandiyalı mimar Alvar Aalto’nun Almanya’da tasarladığı en önemli yapı olarak kabul edilir. Yapımı 1959-1962 yılları arasında tamamlanan kültür merkezi, Berlin’in batısında bulunan bir sanayi şehri olan Wolfsburg’da yaşayan insanların monoton endüstriyel hayatlarından bir kaçış noktası. Yapı, Porschestrasse caddesinde, Wolfsburg Belediye Binası’nın karşısında bulunuyor. Merkez toplam dört bölümden oluşuyor; kütüphane, yetişkin eğitimi için ayrılmış küçük bir okul, hobi ve eğlence bölümü ve kulüp etkinlikleri ve topluma hizmet etkinliklerinin yapıldığı bir bölüm.
Alvar Aalto, Wolfsburg Kültür Merkezi’ni mimari olarak en başarılı olduğu dönemde tasarlamış. Proje, merkezi bir meydanın etrafına yerleştirilen farklı işlevlerdeki mekanların bir araya gelmesi ile oluşturulmuş. Kütüphane girişi ve çocuk kütüphanesi zemin katta bulunurken; birinci kat bir oditoryum, atölye alanları, kulüp odaları ve avluyu barındırıyor.
Kültür merkezinin en önemli mimari özelliklerinden bir tanesi binanın özgün şekli ve cephe tasarımı. Yapının ana kısmını oluşturan hacmin tasarımı oldukça geometrik referanslara dayalı şekilde tasarlanmış. Yapının genel formu, altıgen şeklindeki hacimlerin sıkıştırılarak iç içe geçirilmesi sonucu oluşmuş gibi duruyor. Cephede ise birinci kattan itibaren mavi Carrara mermeri kullanılmış. Zemin katın dış cephesinde mermer dokusu devam etmiyor. Zemin kat, yapı boyunca binanın merkezine doğru içeri çekilmiş. Bu sayede kültür merkezinin girişinde yapı ziyaretçileri kucaklıyor ve mimari olarak sıcak ve korunaklı bir atmosfer oluşturuluyor. Ayrıca, her ne kadar proje yüksek bir bina olmasa da, cephede kullanılan dikey elemanlar Wolfsburg Kültür Merkezi’ne yükseklik hissi katıyor.
Alvar Aalto’yu diğer mimarlardan farklı kılan en önemli özelliklerinden bir tanesi eşsiz detaycılığı. Aalto, tasarımın bütünselliğine inanan bir mimar, bu nedenle hiçbir eserinde yalnızca dış görünüşü önemsememiş, tasarladığı binaları bir bütün olarak ele almıştır. Aalto’nun bu mimari prensibini Stephanuskirche, Heilig Geist Kilisesi ve Muuratsalo Deneysel Evi projelerinde de görmek mümkün. Bunun bir sonucu olarak Aalto, Wolfsburg Kültürel Merkezi’nin iç mimarisinde en ince detaya kadar çalışmıştır.
Yapının iç mimarisi ışığın binaya girişine göre şekilleniyor. Aalto, içeri güneş ışığı alan farklı boyutlarda geometrik tavan pencereleri tasarlamış ve bu açıklıkları kütüphane, atölye alanları gibi farklı ışık ihtiyacı olan alanların işlevlerine göre şematik olarak tasarıma yaymıştır. Ayrıca Aalto, kültür merkezinde kullandığı aydınlatma elemanlarını ve mobilyaları da kendisi tasarlamıştır.
Her ne kadar Wolfsburg Kültür Merkezi Alvar Aalto’nun diğer mimari tasarımlarını andıran özelliklere sahip olsa da, yapı pek çok açıdan Aalto’nun diğer işlerinden ayrılmaktadır.
NO COMMENT